Buszok tűzvédelme (UNECE R107 jóváhagyású rendszerek)
Manapság kiemelten fontos szerepet kap a személybiztonság,
A UNECE R107 (United Nations Economic Commission for Europe Regulation No. 107) a buszok tűzvédelmére vonatkozó nemzetközi szabályozás, amely előírásokat tartalmaz a járművek tűzvédelmi rendszereire. Az R107 jóváhagyás azt jelenti, hogy a tűzvédelmi rendszerek megfelelnek a UNECE R107 szabvány előírásainak, amelyeket a világ számos országában elfogadott szabályozásokhoz alkalmaznak.
Néhány fontos tényező és előírás a buszok tűzvédelmére vonatkozóan az UNECE R107 alapján:
1. Gyúlékony anyagok korlátozása: Az R107 előírja, hogy a buszokban tilos vagy korlátozott mennyiségben használni a gyúlékony anyagokat, például bizonyos típusú műanyagokat vagy egyéb tűzveszélyes anyagokat. Ennek célja a tűzveszély csökkentése és a járműben lévő utasok biztonságának növelése.
2. Tűzvédelmi rendszerek: Az R107 részletesen meghatározza a buszok tűzvédelmi rendszereit, beleértve a tűzoltóberendezéseket, a tűzriasztó- és tűzjelzőrendszereket, a tűzvészjelző rendszereket, a vészvilágítást és a menekülőútvonalak jelölését. Az előírások biztosítják, hogy a buszok megfelelő tűzvédelmi eszközökkel legyenek felszerelve.
3. Tűz elleni ellenállóság: Az R107 meghatározza a buszok tűzellenállóságára vonatkozó követelményeket, például a tűz elleni ellenálló képesség időtartamát és az anyagok tűzterjedésének korlátozását. Ez magában foglalja a buszok belső kialakítását, például az ülések és más belső elemek anyagait és elrendezését.
4. Kipufogórendszer: Az R107 előírja a buszok kipufogórendszerére vonatkozó szabványokat, amelyek biztosítják a kipufogógázok biztonságos elvezetését, hogy ne jelentsenek tűzveszélyt.
Az UNECE R107 jóváhagyású rendszerek biztosítják, hogy a buszok megfelelő tűzvédelmi előírásoknak feleljenek meg, és növelik az üzembiztonságot és utasbiztonságot.
Személybiztonság szempontjából a buszok tűzvédelme kifejezetten fontos, hiszen sokan tartózkodnak a járművön. Tűz kialakulása esetén sokáig tarthat az összes személy leszállítása a buszról, a tűzoltópalack előkeresése, az oltás megkezdéséig súlyos percek telnek el, így a tűz elterjed, megnövelve az anyagi károkat és csökkentve az eloltási esélyt. Könnyel elképzelhető, hogy egy percek óta égő busz motor / motortér eloltása egy kézi tűzoltópalackkal kívülről, igen nehézkes, ha nem lehetetlen feladat, az ilyen esetekben már csak a tűzoltók tudnák eloltani, azonban az ilyen estek többségébe a busz teljesen kiég, az anyagi kár maximális.
Ellenben egy telepített automata tűzoltórendszerrel a tűz oltása másodpercekkel a tűz kialakulása után megkezdődik, így sokkal kisebb az eloltandó tűz. Emellett a zárt motortér teljesen megtelelik a tűzoltóanyaggal így sokkal nagyobb mennyiségű oltóanyag kerül az oltótérbe, és belülről koncentráltan a kritikus pontokra azonnal eloltja a tüzet.
A tűz kialakulásának észlelése után a rendszer azonnal jelez a sofőrnek, így a lehető leghamarabb megkezdheti a tűz kialakulása esetén alkalmazandó procedúrát, a maximális személy és vagyonvédelem érdekében.